-
PROJECT DETAILS
- Category : ΕΣΠΑ 2014-2020
- Project Title : FLYING TRAWL
- Principal Investigator : Alexis Conides
- MIS : 5037414
- Budget : 248.590,00 €
- Start / End Date : 2019-2021
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Με εφαρμογή της μεθόδου αλιείας αυτής, η μείωση της αλιευτικής επίπτωσης επί του πυθμένα φτάνει το 84%. Δεδομένου ότι ο αριθμός των μηχανοτρατών με τις αποσύρσεις διαρκώς μειώνεται, τη μορφολογία του θαλάσσιου πυθμένα ως προς τη δυνατότητα σύρσης του εργαλείου, της νέες θεσμοθετημένες οδηγίες αλιείας κατά βάθος και κατά απόσταση από την ακτή και το γεγονός ότι δεν πρόκειται να αυξηθεί ο αριθμός των σκαφών αυτών, εκτιμάται ότι η μείωση της επίπτωσης κατά 84% είναι σημαντικά υψηλότερη από την οποιαδήποτε επίπτωση μπορεί να έχει η δημιουργία δυνατότητας εκμετάλλευσης άλλων πεδίων.
Σύμφωνα με τα όσα είναι γνωστά, η αλιεία με το αλιευτικό εργαλείο τράτας βυθού βασίζεται στο ΒΔ 666/66 (όπως αναφέρεται και στην ΥΑ 271/2576 περί θέσπισης Σχεδίου Διαχείρισης για την διενέργεια αλιείας με το αλιευτικό εργαλείο δίχτυ τράτας βυθού (μηχανότρατα σύμφωνα με το β.δ. 666/66). Και στα δύο νομοθετήματα (όπως και στον Αλιευτικό Κώδικα) δεν υπάρχει αναφορά για τις πόρτες του εργαλείου αλλά για την υποχρέωση της χρήσης του δικτυού της τράτας ως συρόμενου με επαφή με τον θαλάσσιο πυθμένα ως εκ τούτου, εάν δεν διαφοροποιηθεί η χρήση του διχτυού, τότε δεν υφίσταται ανάγκη για αλλαγή νομοθεσίας. Επίσης η σχετική άδεια αλιείας, τιτλοφορείται “άδεια αλίευσης με δίχτυ τράτας βυθού” που δεν προϋποθέτει ότι οι πόρτες πρέπει να είναι επίσης βενθικές.
Η πρόταση έργου αναφέρει σαφώς ότι η μέθοδος αλιείας που θα δοκιμαστεί προϋποθέτει την βενθική χρήση της τράτας δηλαδή τη χρήση κατάλληλων βαρών για τη διατήρηση της μόνιμης επαφής του διχτυού με τον θαλάσσιο πυθμένα. Η δυνατότητα της λειτουργίας μιας βενθικής τράτας ως πελαγικής δεν εξαρτάται μόνο από τις πόρτες αλλά και από την ταχύτητα σύρσης με αποτέλεσμα ακόμα και με τη συμβατική τράτα είναι δυνατή η χρήση της ως πελαγική (αλιεία χωρίς επαφή με τον πυθμένα) σε ταχύτητες άνω των 3 κόμβων.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Δευτερεύον στόχος του έργου είναι η ενημέρωση αλιέων μηχανότρατας και άλλων εμπλεκομένων στη νέα μέθοδο αλιείας και των πλεονεκτημάτων τους
ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΟΦΕΛΗ
Τα άμεσα αναμενόμενα οφέλη είναι ο πληθυσμός των αλιευτικών σκαφών, τύπου μηχανότρατα, που αριθμεί 273 σκάφη (έλεγχος fleet register για ενεργά σκάφη 1.1.2017). Σημαντικό μέρος του προβλήματος προκαλείται από τις πόρτες λόγω του βάρους τους και της κατεύθυνσης σύρσης τους κατά τη χρήση. Έχει υπολογιστεί ότι η αντίσταση του διχτυού και των πορτών είναι οι σημαντικότερες και σε ένα σκάφος όπως το Ε/Σ ΦΙΛΙΑ μπορούν να φτάσουν τα 9300 kg σε αναλογία 2,5:1 ως προς το δίχτυ. Το παρόν έργο στοχεύει στη μελέτη μιας υβριδικής μεθόδου χρήσης του εργαλείου τράτα που θα επιτρέψει να υπάρξει μείωση της αντίστασης κατά 2000-2500 kg με ανάλογη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων.