-

 

epalth-yp-agrotikis-anaptyxis-logo

PROJECT DETAILS
  • Category : ΕΣΠΑ 2014-2020
  • Project Title : FLYING TRAWL
  • Principal Investigator : Alexis Conides
  • MIS : 5037414
  • Budget : 248.590,00 €
  • Start / End Date : 2019-2021

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

 Η μέθοδος αλιείας με το αλιευτικό εργαλείο μηχανότρατα είναι ιδιαίτερα σημαντική για την παραγωγή αλιευμάτων υψηλής σημασίας για την εγχώρια αγορά (πχ. μπακαλιάρος, κουτσομούρα, γαρίδες κλπ.) και για την εγχώρια βιομηχανία τυποποίησης. Η μέθοδος αλιείας με το εργαλείο τράτα στην Ελλάδα βασίζεται στην βενθική τράτα και τις βενθικές πόρτες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την αυξημένη κατανάλωση καυσίμων λόγω της αντίστασης που παρουσιάζουν τα εργαλεία ως προς το σκάφος που τα χρησιμοποιεί κατά τη σύρση στο νερό και τον θαλάσσιο πυθμένα. Σήμερα υπάρχουν ενεργές 253 μηχανότρατες σύμφωνα με το fleet register. Με μέση ιπποδύναμη 300.8 ΗP και σύμφωνα με τα τεχνικά δεδομένα των Ελληνικών τρατών, το άνοιγμα του διχτυού είναι κατά μέσο όρο 50-80 m δηλαδή κατά τη σύρση καλύπτουν διάδρομο από 25 έως 40 m. Επίσης δεδομένου ότι η απόσταση πορτών-διχτυού φτάνουν τα 200 m,  η απόσταση μεταξύ των πορτών μπορεί να φτάσει τα 200-250 m. 
 

Με εφαρμογή της μεθόδου αλιείας αυτής, η μείωση της αλιευτικής επίπτωσης επί του πυθμένα φτάνει το 84%. Δεδομένου ότι ο αριθμός των μηχανοτρατών με τις αποσύρσεις διαρκώς μειώνεται, τη μορφολογία του θαλάσσιου πυθμένα ως προς τη δυνατότητα σύρσης του εργαλείου, της νέες θεσμοθετημένες οδηγίες αλιείας κατά βάθος και κατά απόσταση από την ακτή και το γεγονός ότι δεν πρόκειται να αυξηθεί ο αριθμός των σκαφών αυτών, εκτιμάται ότι η μείωση της επίπτωσης κατά 84% είναι σημαντικά υψηλότερη από την οποιαδήποτε επίπτωση μπορεί να έχει η δημιουργία δυνατότητας εκμετάλλευσης άλλων πεδίων.

 Σύμφωνα με τα όσα είναι γνωστά, η αλιεία με το αλιευτικό εργαλείο τράτας βυθού βασίζεται στο ΒΔ 666/66 (όπως αναφέρεται και στην ΥΑ 271/2576 περί θέσπισης Σχεδίου Διαχείρισης για την διενέργεια αλιείας με το αλιευτικό εργαλείο δίχτυ τράτας βυθού (μηχανότρατα σύμφωνα με το β.δ. 666/66). Και στα δύο νομοθετήματα (όπως και στον Αλιευτικό Κώδικα) δεν υπάρχει αναφορά για τις πόρτες του εργαλείου αλλά για την υποχρέωση της χρήσης του δικτυού της τράτας ως συρόμενου με επαφή με τον θαλάσσιο πυθμένα ως εκ τούτου, εάν δεν διαφοροποιηθεί η χρήση του διχτυού, τότε δεν υφίσταται ανάγκη για αλλαγή νομοθεσίας. Επίσης η σχετική άδεια αλιείας, τιτλοφορείται “άδεια αλίευσης με δίχτυ τράτας βυθού” που δεν προϋποθέτει ότι οι πόρτες πρέπει να είναι επίσης βενθικές.

Η πρόταση έργου αναφέρει σαφώς ότι η μέθοδος αλιείας που θα δοκιμαστεί προϋποθέτει την βενθική χρήση της τράτας δηλαδή τη χρήση κατάλληλων βαρών για τη διατήρηση της μόνιμης επαφής του διχτυού με τον θαλάσσιο πυθμένα. Η δυνατότητα της λειτουργίας μιας βενθικής τράτας ως πελαγικής δεν εξαρτάται μόνο από τις πόρτες αλλά και από την ταχύτητα σύρσης με αποτέλεσμα ακόμα και με τη συμβατική τράτα είναι δυνατή η χρήση της ως πελαγική (αλιεία χωρίς επαφή με τον πυθμένα) σε ταχύτητες άνω των 3 κόμβων.

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

 Σκοπός του έργου είναι η ανάπτυξη και πειραματικός έλεγχος της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής υβριδικής μεθόδου χρήσης του αλιευτικού εργαλείου τράτα κατά τον οποίο η τράτα παραμένει βενθική (η νομοθεσία απαγορεύει πελαγική τράτα) ενώ οι πόρτες είναι πελαγικές δηλαδή σύρονται χωρίς να αγγίζουν τον πυθμένα. Η μέθοδος θα δοκιμαστεί σε πειραματικό πλού με το Ε/Σ ΦΙΛΙΑ στο Νότιο Αιγαίο.

Δευτερεύον στόχος του έργου είναι η ενημέρωση αλιέων μηχανότρατας και άλλων εμπλεκομένων στη νέα μέθοδο αλιείας και των πλεονεκτημάτων τους

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΟΦΕΛΗ

 Το παρόν έργο καλύπτει πλήρως τον ειδικό στόχο της πρόσκλησης καθώς αφορά δράσεις που ενισχύουν με ερευνητικά και τεχνολογικά αποτελέσματα την τεχνολογική βελτίωση της αλιείας με μηχανότρατα με καινοτομικές μεθόδους υβριδικών αλιευτικών εργαλείων (μεταξύ πελαγικής και βενθικής τράτας) με απώτερο σκοπό τη μείωση του φορτίου που δέχεται ο Η/Μ εξοπλισμός του σκάφους κατά την αλιεία. Επιπρόσθετα, στο έργο εντάσσονται και ενέργειες μεταφοράς γνώσης στους αλιείς μηχανότρατες αναφορικά με τις νέες μεθόδους και εργαλεία τους.

Τα άμεσα αναμενόμενα οφέλη είναι ο πληθυσμός των αλιευτικών σκαφών, τύπου μηχανότρατα, που αριθμεί 273 σκάφη (έλεγχος fleet register για ενεργά σκάφη 1.1.2017). Σημαντικό μέρος του προβλήματος προκαλείται από τις πόρτες λόγω του βάρους τους και της κατεύθυνσης σύρσης τους κατά τη χρήση. Έχει υπολογιστεί ότι η αντίσταση του διχτυού και των πορτών είναι οι σημαντικότερες και σε ένα σκάφος όπως το Ε/Σ ΦΙΛΙΑ μπορούν να φτάσουν τα 9300 kg σε αναλογία 2,5:1 ως προς το δίχτυ. Το παρόν έργο στοχεύει στη μελέτη μιας υβριδικής μεθόδου χρήσης του εργαλείου τράτα που θα επιτρέψει να υπάρξει μείωση της αντίστασης κατά 2000-2500 kg με ανάλογη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων. 

 

epalth-yp-agrotikis-anaptyxis-logo